להציל את טוראי ריאן (saving private ryan)

סרט שובר קופות שזכה ב-5 פרסי אוסקר. הסרט מתאר את פלישת צבא ארה"ב לנורמנדי במלחמת העולם ה-2 נגד גרמניה הנאצית.
בזמן הפלישה הוטלה משימה על מפקד הפלוגה ג'ון מילר (טום הנקס) להחזיר את החייל טוראי ריאן (מאט דיימון) שנשאר בן יחיד לאמו לאחר ששלושת אחיו נפלו במלחמה. מילר יוצא למשימה ביחד עם עוד 7 חיילים לחפש את ריאן כשאין בידם שום מידע על מיקומו והם מסכנים את עצמם. בדרך הם מתמודדים עם התקפות הגרמנים ביחד עם השאלה -האם זה הוגן לסכן 8 חיילים עבור חייל בודד אחד? הסרט מתאר בצורה אותנטית ומדוייקת להפליא את הפלישה והקרבות עם הצבא הגרמני,ומכניס את הצופה הישר אל תוך הקרב.
להציל את טוראי ריאן הוא סרט שאינו קל לצפייה שמעורר הרבה שאלות מוסריות שלעיתים נאלצים להתמודד איתם בזמני מלחמה.
שנה: 1998
במאי: סטיבן ספילברג
שחקנים: טום הנקס, מאט דיימון, אדוארד ברנס, טום סייזמור
ז'אנר: דרמה, מלחמה
פרסים: 5 פרסי אוסקר
משך הסרט: 170 דקות
מדינה: ארה"ב

להציל את טוראי ריאן טריילר

עובדות שלא ידעתם על הסרט להציל את טוראי ריאן

  • אמנם הסרט לא מבוסס על סיפור אמיתי אך ספילברג שאב את השראתו מ-4 אחים אחרים למשפחת נילנד שלחמו בצבא ארה"ב באותה מלחמה. 3 מהאחים בדומה לסרט נפלו במלחמה, כאשר ה-4 הוחזר לארה"ב (בדומה לריאן). התפנית בסיפור היא שיותר מאוחר התברר כי אחד מ-3 האחים לא נהרג ונמצא חי בשבי היפני.
  • רובין ווילאמס הפגיש בין ספילברג למאט דיימון רק כדי להגיד שלום, שבועיים אחרי זה ספילברג יצר קשר עם דיימון וכך קיבל דיימון את התפקיד. תודה רובין.
  • הבימוי של הסרט והתמונות שלו מבוססות על תמונות אמיתיות מהמלחמה. למעשה הסרט מתאר באופן כ"כ אותנטי את סצינת הפתיחה בה האמריקאים פלשו לללינגרד מה שזיכה אותה לשבחים רבים, גם ממבקרים וגם מהלוחמים עצמם שלחמו במלחמה בזמן אמת.