10 סרטי בורקס ישראלים מומלצים

חגיגה בסנוקר זאב רווח

לא משנה כמה זמן יעבור ובאיזה גיל נהיה, תמיד יעשה לנו שמח בלב לראות את סרטי הבורקס הישראליים והבלתי נשכחים.לא משנה אם זה יהודה ברקן בתפקיד צ'רלי, זאב רווח כגיבור ערמומי או יוסף שילוח במבטא הפרסי, תמיד יעלה לנו חיוך לראות אותם. אז קבלו את הסרטים הישראלים הכי טובים שיצר הקולנוע הישראלי של שנות ה-70-90.

1) חגיגה בסנוקר

מי לא מכיר את סרט הסנוקר העוקצני והקורע מצחוק בכיכובם של זאב רווח ויהודה ברקן (שמשחק ב-2 תפקידים: גבריאל ועזריאל).  שני נוכלים בסנוקריה: חכם חנוכה (הלא הוא זאב רווח) בעל הסנוקריה וגבריאל – שחקן סנוקר מיומן. הם פוגשים במושון (טוביה צפיר) הנופל לתוך התרמית של השניים ונשאב לתוך משחק סנוקר נגד גבריאל לאחר שחכם חנוכה משכנע אותו שיש לו סיכויים גבוהים לנצח אותו, מה שלא נכון בפועל. העניינים מסתבכים כאשר בן דודו של מושון-סלבדור (יוסף שילוח) מתערב ומנצח את גבריאל במשחק סנוקר נוסף.
שנה: 1975

2) צ'רלי וחצי

אחד מסרטי הבורקס הכי מפורסמים, מוכרים ומרגשים. צ'רלי (יהודה ברקן) בן למשפחה מזרחית דלת אמצעים מתפרנס בעיקר ממשחקי רחוב ועסוק במרדפים עם ששון (זאב רווח) והעוזר שלו גדליה. יום אחד במהלך תקרית בזמן שצ'רלי בורח מהם הוא פוגש בגילה- בת עשירים ממוצא אשכנזי ומתאהב בה. כחלק מתכנית החיזורים של צ'רלי הוא מסתיר את עיסוקו האמיתי שהיה בעיקר ממשחקי הימורים בלתי חוקיים ומציג את עצמו כבעל עסקים עשיר. גילה מגלה את השקר כשהיא תופסת אותו יום אחד מנהל משחק הימורים ובורחת, צרלי מנסה לתפוס אותה אך עושה תאונה ומתהפך עם רכבו. גילה מגלה זאת דרך מיקו הילד, שותפו הטוב של צרלי ומאמינה כי הוא מת כתוצאה מהתאונה אך נושמת לרווחה כשרואה אותו חי בחדר בבית החולים. הסרט מסתיים כשהשניים מתפייסים ומיקו ואמו טסים לארצות הברית.
שנה: 1974

3) כץ וכרסו

אחד הסרטים האהובים המתאר את התקופה ההיפית של שנות השבעים בישראל, לצד פסקול מוזיקה יפהפה בביצועו של הזמר אושיק לוי ועוד רבים הנשמע לאורך כל הסרט. כץ (שמואל רודנסקי) וקרסו (יוסף שילוח) הם שני סוכני ביטוח יריבים שלא מפסיקים לריב. לכץ שתי בנות שונות באופיין: תיקי – הבת הטובה הממושמעת שעובדת אצל אביה ותיקי- הבת השובבה והמתמרדת.ולקרסו 2 בנים: אליהו- הילד החנון הטוב ואוסי -רודף השמלות שעובד בחברה של אביו. כץ וקרסו מתחרים ביניהם על עסקה שצריכה להסגר עם מר ישראל ישראלי אך לא הכל הולך חלק כשהם מטילים את האחריות לעסקה על ילדיהם והשניים מוצאים את עצמם לוקחים את היוזמה על עצמם תוך כדי נסיעה לאילת על מנת לפגוש את ישראלי בהקדם ולהיות הראשונים שמשיגים את החוזה.
שנה: 1971

כץ וקרסו הסרט המלא לצפייה ישירה:

4) משפחת צנעני

סרט חובה על כל מי שממוצא תימני (וגם מי שלא). הסרט עוסק ביריבות שבין שני מוכרי הנעליים: ציון צנעני התימני (גבי עמרני) וישראל בן נעים הפרסי (יוסף שילוח). העלילה מסתבכת כאשר ציון חושד בישראל כי הוא בוגד בו עם אישתו ציונה בצל היחסים המתדרדרים שהיו גם ככה בין הזוג והטבעת שקנה לציונה ליום הולדתה נעלמת. הסרט מסתיים כשהשניים משלימים לבסוף בלחץ המשפחות של כל צד ועושים סולחה עם ג'חנון תימני טוב.
שנה: 1976

משפחת צנעני לצפייה ישירה:

5) אדון ליאון

העלילה המפורסמת מלאת אי ההבנות על הזוג הנשוי ליאון (זאב רווח) ואנט (נורית כהן) עולים חדשים ממרוקו המתגוררים בעיר חיפה שבתחילת שנות ה-80. לזוג ילדה יחידה בשם דליה כבת 20. העניינים מתחילים להשתבש בעקבות שיחה שאביה שמע בטעות והסיק ממנה שביתו דליה נכנסה להיריון מגבר שלא מוכן לקחת אחריות על התינוק. העניינים ממשיכים להסתבך בעוד אי הבנות בעקבות שיחות ששומע אדון ליאון ומקשר אותם לביתו דליה.הסרט מסתיים בשאלה של אדון ליאון את אלוהים האם יהפוך להיות סבא בקרוב, והוא אכן מקבל סימן.
שנה: 1982

6) קזבלן

הסרט האהוב מבוסס המחזה והמחזמר בכיכובו של יהורם גאון (קזבלן או קאזה בשבילכם). העלילה מתרחשת בשיכון ביפו (שכונת מנשיה לשעבר) בה מתגוררים יחד עולים מאירופה ועולים מארצות המזרח. קזבלן יוצא מרוקו מנהיג כנופייה בשכונה ויחד הם עושים הרבה בלאגן. הוא פוגש ברחל בת למשפחה אשכנזית וביתו של ראש השיכון מר פלדמן, אשר מתנגד בכל תוקף שביתו תצא עימו. גם יאנוש (המכונה גולש) מתאהב ברחל אך היא איננה מעוניינת בו, לילה אחד יאנוש מנסה בכוח לכפות את עצמו עליה וקאזה רואה זאת ומגן עליה תוך כדי שהוא מכה את יאנוש. רחל מתרשמת לטובה ומזמינה אותו לארוחה. בינתיים מודיעים בשכונה שהשיכון בו הם גרים מיועד להריסה אך התושבים מתנגדים בתוקף ומחליטים לאסוף כספים בכדי לשפר את מצב השיכון ולהוכיח שהוא ראוי למגורים. העלילה מסתבכת כשיאנוש מחליט להכפיש את קאזה בניסיון להאשים אותו בגניבת הכסף שהיה בדירתו של מר פלדמן.האם האמת תתגלה וקאזה יצא זכאי בסוף? והאם קאזה יסגור חשבון סוף סוף עם מפקדו לשעבר שאיכזב אותו בעבר?סרט מרגש שלא מספיק לראות פעם אחת.
שנה: 1973

7) ספיחס

הסרט הקורע מסדרת אסקימו לימון שכולנו מכירים וכמעט בטוח שראינו לפני הגיוס לצבא. העלילה ממשיכה לספר על מעלליהם של בנצי מומו ויהודלה והפעם בעת גיוסם לצה"ל. אמו הפולניה של בנצי, יוסף שילוח בתפקיד שמש המפקד הפרסי, ורס"ר פלכטר הקולני יגרמו לכם לצחוק לאורך כל הסרט לא משנה כמה זמן יעבור מאז.
שנה: 1982

8) אלכס חולה אהבה

הנה עוד סרט שלא משנה כמה פעמים נראה אותו תמיד נוכל לראות אותו עוד הפעם. התקופה היא שנות החמישים בישראל, אלכס (או אלצ'קו) ילד בן 13 המתקרב לבר המצווה שלו הוא בן לאמא פולנייה לחוצה. בשל התקופה הכלכלית הלא קלה הם חולקים דירה עם בחור פרסי בשם פארוק (יוסף שילוח)שלא עושה להם את החיים ליותר קלים. יום אחד הם מקבלים מכתב שדודתו של אלכס- דודה לולה מגיעה לביקור מחו"ל לחפש את בן זוגה טאדק שנלקח על ידי הנאצים בתקופת השואה ומאז לא ראתה אותו.אלכס ולולה מתקרבים ואלכס מתאהב בלולה אך מצד לולה זה בלתי אפשרי והיא חוזרת חזרה לחו"ל כשהיא מגלה שטאדק נישא לאישה אחרת. הסרט מסתיים כשאלכס הולך לים ופוגש שם במימי בת כיתתו היפה אחריה חיזר זמן כשהיא סוף סוף נענית לו. הסרט מתאר את החיים בעיר תל אביב באותה תקופה ביחד עם מוזיקה נוסטלגית שמזכירה תקופה קצת אחרת.
שנה: 1986

9) טיפת מזל

ועכשיו נעבור לסרט קצת יותר רציני של זאב רווח שאם עדיין איכשהוא לא יצא לכם לראות אותו אז מומלץ בהחלט. ז'וזו בן שושן (זאב רווח) הוא זמר מרוקאי מוכשר ונודע במרוקו נשוי ולו בת יחידה (זהבה בן). כאשר הוא מחליט לעלות לישראל חייו התהפכו בין לילה כשהוא מגלה כי אישתו עזבה אותו לטובת גבר אחר לצרפת. כשהוא עולה לישראל עם ביתו הוא חווה קשיים רבים בצל העלייה של שנות ה-50. עקב שתייה מרובה הוא מתעוור וביתו עושה הכל כדי לשלוח אותו לניתוח בצרפת שירפא את עיניו, שם הם פוגשים במפתיע את אמה שלא ראתה מאז שעזבו את מרוקו ועלו ארצה.
שנה: 1992

הסרט טיפת מזל לצפייה ישירה  https://vod.walla.co.il/movie/1758505/tipat-mazal

10) אבא גנוב

אבא גנוב בן וצ'יקו

הסרט אולי הנוגע ביותר ללב שיצא לקולנוע הישראלי בגילומם של יהודה ברקן וקרן מור בתפקידים הראשיים. הסרט מספר את סיפורו של צ'יקו בן דוד (יהודה ברקן) אב חד הורי לבנו בן השמונה (בן ציון) שחי בעיקר מדייג בתוך ספינה על מי הכינרת של טבריה. יום אחד אשתו לשעבר מגי (קרן מור) מפתיעה ומגיעה לארץ לאחר 5 שנים שעזבה אותו ואת בנם המשותף לארצות הברית שם התחתנה עם איש עסקים אמריקאי אמיד. מגי דורשת בחזרה את הילד מצ'יקו אך הוא אינו מסכים וכתוצאה מכך מתפתח עימות משפטי בין השניים שמסתבך יותר כשעורך דין קוגלר לוקח את העניינים לידיו ומנסה להבריח את הילד עם אמו לחו"ל. סרט מרגש ומצחיק בו זמנית ומומלץ לצפייה יותר מפעם אחת. ולמי שאהב יש כמובן את סרטי ההמשך אבא גנוב 2 ו-3 שממשיכים לגולל את המסע של ציקו ובן יחד בשאיפה להקמת חיים יציבים.
שנה: 1987